Page 12 - Trucker's guide - norsk
P. 12

 Kjøring på glatt føre
I Norge har vi en del smale, svingete og bratte veger. Tunge kjøretøy får lettere problemer på glatt føre enn mindre kjøretøy. Lange, tunge og brede vogntog er spesielt utsatt.
Store kjøretøy må ofte plassere seg helt ut mot vegkanten for trygt kunne møte andre kjøretøy. For å opprettholde god og stabil kurs i slike situasjoner er det viktig med riktig fart, gode dekk og bremser.
Svinger og bratte bakker krever at du til enhver tid tilpasser farten og velger en plassering på vegen som gir trygghet for andre trafikanter. Kjøringen må hele tiden tilpasses veggrepet på stedet.
 Tilhengerskrens
Med vogntog er det ofte tilhengeren som skaper farlige situasjoner og som gjør kjøringen ekstra krevende på glatt føre.
Når det oppstår skrens på lange og tunge kjøretøy er dette en alvorlig og krevende situasjon. Det er vanske- lig å gjenvinne kontrollen. Det vil kunne ta lang tid og kreve stor plass på vegen. Husk at det er bedre å føre vogntoget ut i grøfta enn å treffe motgående trafikk.
Glatt føre i nedoverbakke
I lange nedoverbakker kan det om vinteren være glat- tere nederst i bakken enn på toppen. Du må derfor før bakken:
• nøyevurdereføreforholdene
• avgjøre om det er nødvendig å bruke kjettinger • bestemme riktig fart
• sørge for «FRI VEG!»
Bruker du kjetting må du ta hensyn til hvor lasten er
plassert.
Mye last foran i kombinasjon med en kraftig hjelpe- brems som bare virker på drivhjulene, kan medføre at drivhjulene glir. For å unngå dette kan du legge kjettinger på drivhjulene (se figur 1).
Med mye last bak på bilen kan det være fare for at forhjulene glir slik at bilen ikke lar seg styre. For å unngå dette, må du noen ganger bruke styrekjetting på ett av forhjulene. Dette kan være særlig aktuelt for biler med boggi og semitrailere.
Løfting av boggiaksel bak drivakselen gjør det vanskeligere å styre bilen på glatt føre (se figur 2).
Kjører du på glatt føre bør mest mulig av lasten være plassert på motorvognen fordi dette vil kunne redu- serer farene for at vogntoget sakser, og vil øke frem- kommeligheten.
Det kan være behov for å bruke kjetting på tilhenge- rens hjul for å unngå at tilhengeren får skrens og for å sikre tilstrekkelig stabilitet og brems i nedoverbakker. På glatt føre gir driftsbremsesystemet bedre brem- seeffekt enn hjelpebremsen fordi hjelpebremsen bare virker på drivhjulene. Husk imidlertid på farene med varme bremser og bremsesvikt.
Skrens på tilhengeren oppstår særlig ved:
• Høy fart
• Kjøring i sving
• Bremsing
• Mye snøslaps på vegen
• Dekk uegnet for vinterføre
• Høyre hjulsett kommer utenfor vegkanten
• Feil på ABS-bremsene
• Feil på EBS?
Feil bremsetilpasning mellom bil og tilhenger, feil vekt- fordeling i lasten og ujevn vegbane er også forhold som kan medføre skrens på både tilhenger og bil.
For semitrailervogntog er det spesielt viktig å påse at tilhengeren glir lett på svingskiven slik at treghet ikke hindrer trekkbilen i å svinge.
Sikker kjøring med vogntog på glatt føre setter sær- lig krav til at du er forutseende, vurderer føret, vegen og trafikkforholdene. Det er også viktig at kjøretøyet er i god stand.
Alvorlige ulykker som følge av tilhengerskrens skjer vanligvis fordi tilhengeren skrenser over mot møtende trafikk.
12
Trucker’s Guide

































































   10   11   12   13   14