Page 10 - Trucker's guide - norsk
P. 10
Vekter og dimensjoner
Tillatt kjøretøybredde- og lengde
Største tillatt kjøretøybredde på offentlig veg i Norge er 2,55 m (2,60 for biler med isolert skap). Den største tillatte vogntoglengden er 19,5 meter. På enkelte veistrekninger kan største bredde og/eller lengde være mindre.
Totalvekt
Største tillatte totalvekt for vogntog er 50 tonn, forutsatt at vogntoget har tilstrekkelig antall aksler og tilstrekkelig avstand fra bakerste aksel på motorvogn til forreste aksel på tilhenger. På enkelte veistrekninger kan totalvekten være lavere og i perioder kan det være restriksjoner på aksellast på enkelte veger.
Modulvogntog
Modulvogntog kan maksimalt være 25,25 meter lange, og veie maksimalt 60 tonn. Modulvogntog kan kun kjøre på et begrenset vegnett.
Se vegvesen.no/modulvogntog for en oversikt.
Tømmervogntog, mobilkraner og andre spesielle kjøretøy
Det finnes egne bestemmelser for disse.
Største tillatte aksellast på offentlig
veg i Norge
Største tillatte aksellast varier på norske veier, og du bør derfor planlegge turen før du kjører av gårde.
Oversikt over tillatte vekter og dimensjoner
De største tillatte totalvektene, aksellastene og vogntoglengdene for hver enkelt vegstrekning er gitt i veglister. Det finnes lister for riks-, fylkes og kommunale veger og for modulvogntog og spesial- transport. Riksveglisten inneholder også de gene- relle bestemmelsene om tillatt aksellast, totalvekt, lengde, bredde og kriterier for slike beregninger på offentlig veg i Norge, og en forenklet oversikt over de største tillatte vekter og dimensjoner for kjøretøy/ vogntog i internasjonal trafikk.
Listene ligger under:
vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/veglis- ter-og-dispensasjoner/sok-om-dispensasjon
For forklaring av listene på engelsk se:
vegvesen.no/en/vehicles/professional-trans- port/lists-of-roads-dimensions
Spesialtransport
Spørsmål og søknad om dispensasjon sendes til:
vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/veglis- ter-og-dispensasjoner/sok-om-dispensasjon
Gebyr for overlasting
Ved overlast, ilegges kjøretøyeier overlastgebyr og bot, mens også sjåfør kan ilegges bot. Gebyrer og bøter utregnes etter størrelsen på overlasten.
Sikring av last
Dårlig sikring av last er årsak til svært mange ulyk- ker. På grunn av dette utfører Statens vegvesen kon- troller over hele landet. For sikring av gods henvises det også til : European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport. https://ec.europa.eu/transport/road_safety/ topics/vehicles/cargo_securing_loads_en
ADR Avtale om transport av farlig gods på veg
Transport av farlig gods i Norge
Internasjonal transport av farlig gods på veg i Norge skal skje i samsvar med ADR.
I noen vegtunneler er det restriksjoner som gjelder visse typer farlig gods.
Se ADR-boka:
- Kapittel 1.9, avsnitt 1.9.5. med underavsnitt
- Kapittel 5.4, avsnitt 5.4.1.1.1 punkt k - Kapittel 8.6
Transport av farlig gods på ferje
Noen ferjer frakter ikke farlig gods. Du bør derfor all- tid forhøre deg med rederiet på forhånd. Dette gjel- der både for utenriks- og innenriksruter.
10
Trucker’s Guide