Page 11 - Trucker's guide - norsk
P. 11

Kjøring om vinteren
Kjøretøy med dårlige vinteregenskaper
Noen kjøretøytyper er bedre egnet til å ta seg fram på norske vinterveger enn andre. En feillastet semi- trailer er et eksempel på et dårlig egnet kjøretøy. Hvis du ikke kan oppnå tilstrekkelig veggrep ved bruk av riktig antall kjettinger, skal kjøretøyet stoppe og vente på bedre føreforhold.
Statens vegvesen anbefaler differensialsperre som utrustning på trekkvognens drivaksel. Kombinert med gode dekk for vinterføre og kjettinger der det er nød- vendig, vil det bli enklere å kjøre opp glatte bakker. Trekkbiler med drift på flere aksler (4x4 eller 6x4) vil i de fleste tilfeller gi god fremkommelighet.
Kolonnekjøring
Det kan bli kolonnekjøring på flere strekninger på kort varsel, dersom været tilsier at det er utrygt å ferdes på vegen. Da samles et visst antall kjøretøy til en kolonne, hvor brøytebiler kjører først for å rydde vegen for snø. Er en veg vinterstengt, nattestengt eller det kjøres med kolonne så er det alltid varslet med skilt. Det er også lurt å ringe opplysningstelefon (tlf. 175) for å høre om vegen er åpen. Det er alltid viktig å ha nok drivstoff, varme klær, mat og drikke dersom du skulle bli stå- ende fast eller bli med på kolonnekjøring.
For å unngå slike situasjoner er det både raskest og best å ta hovedvegen, selv om dette kan omfatte fer- ger og bomstasjoner.
I tillegg til kolonnekjøring vil noen strekninger være stengt om vinteren. For en oversikt over hvilke veier som er stengt eller det er kolonnekjøring på se vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinforma- sjon eller ring 175 (0047 815 48 991 fra utlandet)
  11
Trucker’s Guide
Foto: Knut Opeide
























































































   9   10   11   12   13