Page 13 - Trucker's guide - norsk
P. 13

Glatt føre i oppoverbakker
På vinterføre er det særlig viktig at du vurderer føret nøye før bakken, slik at kjøretøyet ikke blir stående i bakken med drivhjul som spinner.
Kjettinger må legges på før bakken begynner. Når du bruker kjetting, bør du sjekke at hjulmutrene ikke er løse.
Størst mulig fart før bakken gjør at det kan brukes mindre trekkraft ved å lette litt på gassen oppe i bak- ken. Velg et gir som gjør at du har relativt høyt turtall når du begynner på bakken, hvis du da begynne å spinne kan du lette på gassen slik at du får tak igjen uten at turtallet blir så lavt at du må gire ned. (Har bilen boggi kan du oppnå større drivaksellast ved å bruke boggiløft/lastoverføring).
Tidlig nedgiring minker behovet for mange girskift
i bakken. Feil giring kan føre til uønsket stans, og store problemer med å komme i gang. Har kjøre- tøyet et automatisk girsystem, kan det i mange situ- asjoner være nødvendig å benytte dette manuelt når det er glatt.
Hvilken metode føreren kan benytte avhenger av bakkens stigning, og om vegen er smal og/eller svingete.
Ved bruk av differensialsperre kan hjulspinn føre til at bilen sklir ut mot vegkanten på grunn av hellingen på vegen. Prøv derfor å unngå at hjulene spinner, og vær spesielt oppmerksom ved svingning.
Når det blir benyttet kjettinger på drivhjulene under vanskelige føreforhold, og spesielt i stigninger, er differensialsperren nødvendig for å sikre best mulig fremkommelighet.
Bedriftsområder/Plasser
Inne på bedriftsområder er det som regel glattere enn på vegen. Det er også slik at det blir fortere snø- og isfritt på vegen enn på områder med mindre tra- fikk. La deg ikke overraske. Regn alltid med at det kan være glatt på parkeringsplassen eller på raste- plassen selv om det er fint føre på vegen.
Når må du bruke vinterdekk?
For bil og tilhenger til bil som hver har tillatt totalvekt over 3 500 kg, er det påbudt med vinterdekk i perio- den 15. november til 31. mars.
For kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg (både bil og tilhenger til bil) er det fra 16. oktober i Nordland, Troms og Finnmark, og fra 1. november i resten av landet, krav om dekk med minst 5 mm mønsterdybde.
Kravet gjelder fram til og med 30. april i Nordland, Troms og Finnmark og til og med første søndag etter 2. påskedag i resten av landet.
Utenom denne perioden er kravet minst 1,6 mm mønsterdybde.
Krav til vinterdekk
Krav til vinterdekk Vinterdekk kan være med eller uten pigg. Dekkene skal være merket med «M+S», «MS», «M&S», «M-S», «Mud and Snow» og/eller «3PMSF» eller «3 Peak Mountain Snowflake» (Alpe-symbolet).
Vær oppmerksom på at fra og med vintersesongen 2020/2021 er det obligatorisk å benytte vinterdekk av typen «3 peak mountain snowflake» på drivaksler og fremre styreaksler på bil og buss med tillatt total- vekt over 3 500 kg.
Hvis det ikke produseres vinterdekk til kjøretøyet ditt i en bestemt dimensjon, kan du søke om dispen- sasjon fra kravet til vinterdekk (https://www.vegve- sen.no/kjoretoy/yrkestransport/dekk-og-kjetting/ soknad-om-dispensasjon-fra-krav-til-vinterdekk).
Piggdekk
Piggdekk er kun tillatt i perioden hvor det er påbudt å benytte dekk med minst 5 mm mønsterdybde, om ikke føreforholdene gjør det nødvendig.
Utstyres bil med tillatt totalvekt over 3 500 kg med piggdekk, må det ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. I tvillingmontering er det tilstrekkelig med piggdekk på ett av hjulene.
Utstyres tilhenger konstruert for fart over 50 km/t som har driftsbrems med piggdekk, skal det være piggdekk på alle hjul. Dette gjelder uavhengig av til- hengerens tillatte totalvekt.
!
 HUSK! Riktig hjulutrustning er førerens ansvar.
 13
Trucker’s Guide







































































   11   12   13   14   15