Page 21 - Trucker's guide - norsk
P. 21

Grensekryssende transport
Kabotasje
Kabotasje er transport mellom to steder i en annen stat enn der transportøren hører hjemme.
En utenlandsk transportør kan bare frakte gods eller personer mellom to steder i Norge dersom det er spesielle grunner for det. Transportører fra EU/EØS har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge.
Godstransport
En transportør som har fellesskapstillatelse, og som har hatt med og levert internasjonal last i et EU/EØS- land kan utføre kabotasje på følgende vilkår:
kabotasjeturene i alle medlemsstatene på det vil kåret at de er avgrenset til en kabotasjetur per medlemsstat innen tre dager etter innreise uten last til territoriet til medlemsstaten (transittkabo- tasje).
Persontransport
Kabotasje er tillatt for turbiltransport og spesiell rutetransport, når det foreligger en kontrakt mellom transportøren og oppdragsgiveren. For rutetrans- port er kabotasje tillatt når transporten er en del av en internasjonal rute og det er meningen å møte trans- portbehovet innenfor et bymessig område eller til og fra tilstøtende bymessige områder. Utover dette kan kabotasje kun utføres på midlertidig basis.
Tollregler
Det er egne regler i forhold til:
• Reisegods
• Deklareringavbetalingsmidler • ATA-carnet
• Transitering
For mer informasjon se toll.no.
• Sjåføren må utføre kabotasjen med det samme kjøretøy som ble brukt til den grensekryssende transporten.
• Sjåføren kan utføre maksimalt tre kabotasjeturer etter at den internasjonale lasten er ferdig losset.
• Lossing etter den siste kabotasjeturen skal finne
sted innen 7 dager etter at den internasjonale las-
ten ble levert.
• En transportør kan også utføre noen av eller alle
 21 Trucker’s Guide
(Foto: UP)












































































   19   20   21   22   23