Page 76 - fob8
P. 76
f. En kolonneleder skal sørge for å slippe frem andre kjørende så snart forholdene tillater det.
• Endret ved forskrift 8 aug 2014 nr. 1073 (i kraft 1 sep 2014).
§ 5-13. Bruk av bergingsbil
1. For berging av havarert kjøretøy fra havaristed til nærmeste sikre omlastingsplass kan ber- gingsbil på vilkår nevnt i denne paragraf overskride det som er tillatt etter § 5-4 og veglister gitt i henhold til § 5-3 nr. 2 bokstav a. Om nødvendig kan havarert kjøretøy transporteres videre til nærmeste verksted som kan utbedre feilen. For transport til reparasjonssted må det søkes dispensasjon.
2. Følgende gjelder for tillatt overskridelse av aksel- og boggilastene:
a. Generelt
1. Største fart skal ikke være over 60 km/t ved berging av havarert kjøretøy når ber- gingsbilens aksellast blir enten mer enn 2 tonn eller dens boggiaksellast blir mer enn 4 tonn over det som er tillatt etter § 5-4 nr. 1.
2. Ved berging av vogntog må tilhengeren kobles fra trekkvognen.
3. Minst 20 % av bergingsbilens aktuelle totalvekt må hvile på styrende hjul.
4. Tillatelse til overskridelse gjelder ikke på veg eller bru hvor skiltet vektbegrensning er innført.
5. Under transport etter denne paragraf skal bergingsbilen ha minst én varsellykt som gir blinkende gult lys som er synlig til alle sider.
b. Tillatt aksellast på veg, inkl. bru:
Tonn
Aksel/akselkombinasjon
Bk10
BkT8
Bk8
Bk6
Aksellast
Boggilast
Trippelboggilast
16 11 11 8
24 18 16 12
30 24 21 16
c. Tillatt aksellast dersom hastigheten begrenses til 15 km/t ved brupassering:
Tonn
Aksel/akselkombinasjon
Bk10
BkT8
Bk8
Bk6
Aksellast
Boggilast
Trippelboggilast
19 13
27 20
33 26
13 10
18 14
23 18
76